Caj P. - Över 50 år av passion

För mer än 50 år sedan lanserades Caj P’s första grillolja men framgångssagan om ett av Sveriges största varumärken inom smaksättning börjar redan några år tidigare. Här kan du läsa allt om historien bakom Sveriges godaste grillprodukter.

Allt började med en resa till USA

Redan som barn intresserade sig Caj Pontán för matlagning och han älskade att stå i köket och experimentera fram nya recept. Vid 6 års ålder visade han även tecken på entreprenörskap och att det var i livsmedelsbranschen han var avsedd att arbeta i då han med stor framgång drev ett litet saftstånd på en gata nära barndomshemmet i Malmö.
I 20-årsåldern arbetade Caj Pontán som diplomat i Latinamerika och reste ofta till USA. Där upptäckte han landets genuina BBQ-kultur med marinerat kött i spännande smaker, en matkultur som var en stor kontrast till husmanskosten som serverades hemma i Sverige. Caj Pontán var en sann pionjär som älskade att prova nya saker och var nyfiken på att testa hur de amerikanska BBQ-traditionerna skulle te sig i hans hemland. Väl hemma fick han en affärsidé, att börja sälja grillar till butiker så att även svenska folket skulle få njuta av grillad mat. Han möttes direkt av stor skepsis från butiksägare, men efter mycket övertalning fick han till slut tillstånd att parkera sin blå Volvo Duett utanför en matbutik i Stockholm och grilla kyckling för att visa upp hur grillen fungerade. Till slut nappade butiksägaren och tog in den i butiken och började sälja kycklingarna som hela tiden tog slut. Succén var ett faktum när svenskar för första gången fick uppleva grillad kyckling och plötsligt ville alla ha grillar i sina butiker.

Den första grilloljan

Med tiden fick Caj Pontán fler och fler förfrågningar från butiksägare som undrade om han kunde hjälpa dem med en produkt som gav samma goda smak och vackra grillyta som de grillade kycklingarna han sålde. Entreprenör som han var bestämde sig Caj för att ta fram en grillolja som motsvarade förväntningarna hos kunderna. Tillsammans med två kompanjoner satte han sig en kväll med kryddor samt olja och började blanda. Den här natten 1962 skapades Grillmästarens BBQ-dressing som har exakt samma recept som klassikern och storsäljaren Caj P. Original. Oljan började säljas i 5L-dunkar över disk i butik och därefter i flaska á 200 ml till privatpersoner. Produktionen var i liten skala men redan efter första året hade alla 320 flaskor sålt slut. Många var däremot inte redo för den exotiska grillsmaken och tyckte att den var för stark och ”förstörde den goda köttsmaken”. Några beundrare fann dock Caj P. i ICA:s Provköks matskribent, och i Tore Wretman som hyllade smaken i Expressens Grilltolva. Under 70-talet växte produktionen och Caj Pontán fick ta hjälp där det fanns. Under den här tiden gjorde Cajs son Christian entré i familjeföretaget. Till en början hjälpte han till som springpojke och nitade lådor, men idag har Christian Pontán en nyckelroll i företaget och är ansvarig för produktutveckling.

Entreprenören som vågade prova allt

En förbannelse som pionjär är att ofta vara för tidigt ute, något Caj Pontán vid sidan av sina många framgångar fick uppleva några gånger under sin karriär. 1967 öppnade han Caj P’s Barbe-Q-Stekhus på Drottninggatan i Stockholm, som var Sveriges första grillhus. Premiären lockade till sig Sveriges dåvarande kändiselit, men tyvärr stängde restaurangen efter bara två år eftersom stockholmarna inte var redo för ett grillhus än. Caj brann även för produktutveckling och var alltid ute efter att hitta nya smakkombinationer att introducera till det svenska folket. ”Det verkar kul” tänkte han och lanserade bland annat ”Dipp Dopp”, landets första dippsås som tyvärr aldrig blev en succé eftersom fredagsmyset skulle göra sitt intåg först tio år senare. Inte heller ”Coney Island”, en blandning mellan ketchup och senap slog igenom.

Caj P. idag

Inte kunde Caj Pontán någonsin ana hur grilltokiga vi svenskar en dag skulle bli. Grillprodukter säljs som aldrig förr och idag är Caj P. en expert inom grillning vilket är en av anledningarna till att företaget han grundade idag är ett av de största inom grillning i Sverige. Under de senaste 50 åren har en gedigen produktportfölj med grilloljor, marinader, glazer, kryddor, såser och till och med tillbehör för grillade efterrätter växt fram. Idag består hela sortimentet av över 40 produkter och det säljs över 2 miljoner flaskor med grillolja och marinader per år. Caj P. är idag en del av Haugen-Gruppen AB, men arvet från Caj Pontán lever vidare genom passionen för grillning och nyfikenheten på att testa något nytt. För rädda för att prova nya saker har gänget bakom Caj P. aldrig varit.


Tipsa en vän